26 juni 2012

Little Korkny Ale- Barleywine fra Nørrebro Bryghus

Little Korkny Ale er i det faste udvalg fra Nørrebo Byghus, og er en stærk Barley Wine. Jeg synes at det er en rigtig god øl, men den er lidt vel sød til min smag.

Nørrebro Bryghus blev åbnet i 2003 af Anders Kissmeyer, under stor medieomtale. Det startede som kombineret bryggeri og restaurant, men allerede i 2005 åbnede et bryggeri i Hedehusene, hvor jeg bor, og virksomheden udviklede sig derefter til en kapitalfond agtig konstruktiv, som Kissmeyer i 2010 røg helt ud af. Ejerne bag bryggerivirksomheden, er nu de samme som står bag Fanø Bryghus, og vist flere andre ting.

Little Korkny Ale
Nørrebro Bryghus
Little Korkny Ale er i Nørrebro Bryghus karakteristiske flaske og design, og jeg synes at det er en rigtig flot øl. Det er en mørkerød og uklar øl på 12% alc, og havde et flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, med en meget vinøs duft som af sherry, nødder og sødlig frugt a la røde bær.
Smagen var også super, jeg gav den en karakter på 8 ud af 10, med en meget sødlig og vinøs smag, og en lav bitterhed. Normalt er jeg stor fan af stærke søde øl, men det var desværre et eller andet ved denne som bare var lidt for meget, så det ligesom blev lidt for sødt og klistret i længden. Eftersmagen var ganske fin, med noget krydret, en stor klistret sødme, og en vis syrlighed.
Alt i alt gav jeg Little Korkny Ale en karakter på 7,5 ud af 10. En så stærk og vinøs øl som denne, burde gemmes nogle år før den bliver drukket, og denne flaske var ganske ny, så måske man skulle købe et par flasker og gemme dem, for at se hvad der sker.

Jeg synes at det er svært at købe Barley Wine, for man kan aldrig vide hvad man får. Nogle er søde og vinøse, og andre er mørke og bitre. Jeg kan bedst lide de søde og vinøse, men denne Little Korkny Ale var altså lige i overkanten. Jeg kan se på Ratebeer at den fik rigtigt gode bedømmelser da den kom frem for vel 7 år siden, men nu ligger karaktererne noget lavere. Måske er opskriften blevet ændret siden da?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar